BLOG YANIEJ

Yang Unik Emang Syiokkk!!

Muzium Ini Mempunyai Koleksi 16,000 Rambut Dari Orang Berbeza

Dianggap sebagai salah satu muzium aneh di dunia, Muzium rambut dari Avanos, Kapadokia,harus anda kunjungi jika hobi anda mempunyai melancong ke tempat pelancongan yang aneh.






Sejak 3000, Avanos telah dikenali sebagai tempat yang berkualiti tinggi,dibuat dari lumpur yang kaya mineral Sungai Merah, tetapi dalam beberapa tahun,kota ini memiliki sebagian besar telah disebutkan dalam kaitannya dengan sebuah muzium rambut unik yang didirikan oleh Chez Galip. terletak di bawah kedai tembikar Galip's, diisi dengan sampel rambut dari lebih dari 16,000 perempuan. Dinding, langit-langit, dan semua permukaan lainnya, kecuali lantai, ditutupi dengan kunci rambut dari wanita yang berbeza yang telah mengunjungi tempat ini, dan potongan kertas yang berisi alamat si pemilik rambut.

Museum ini dibuka lebih dari 30 tahun yang lalu, ketika salah seorang teman Galip sudah meninggalkan Avanos, dan dia sangat sedih. Untuk meninggalkan sesuatu untuk mengingatkan dia, wanita ini memotong rambut dan memberikannya kepada penjaga muzium. Sejak itu, para wanita yang mengunjungi tempat dan mendengar cerita itu memberinya sepotong rambut mereka dan alamat lengkap mereka. Selama bertahun-tahun, dia telah mengumpulkan sebuah koleksi lebih dari 16,000 contoh rambut dari orang yang berbeza warna rambut, dari perempuan seluruh dunia.

Dua kali setahun, pada bulan Jun dan Desember, pelanggan pertama yang datang di kedai Chez Galip diundang ke dalam Muzium rambut untuk memilih sepuluh pemenang di dinding. Sepuluh dari ribuan pemilik rambut ini yang beruntung akan menerima hiburan selama seminggu di Kapadokia yang indah, di mana mereka akan ikut untuk menyertai dalam muzium itu, secara percuma. Ini adalah cara untuk berterima kasih kepada para wanita yang membantunya menciptakan muzium unik yang membawa pelanggan baru setiap hari.

Muzium Rambut tidak memungut duit untuk masuk, dan perempuan tidak diharuskan menyumbangkan rambut mereka, tetapi jika mereka ingin melakukannya, gunting, sellotape, menulis, kertas dan pin gambar disediakan.





sumber
0 Komentar untuk "Muzium Ini Mempunyai Koleksi 16,000 Rambut Dari Orang Berbeza"

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 BLOG YANIEJ - All Rights Reserved
Template By Catatan Info