BLOG YANIEJ

Yang Unik Emang Syiokkk!!

Pembuatan Berlian Dari Abu Manusia




Berlian menjadi simbol keabadian,benar-benar menjadi nyata.Melalui sebuah proses khusus,didapat batu berlian yang indah dari abu jasad manusia yang sudah meninggal dengan cara diproses.Dan ini menjadi trend baru di negara Swiss,Rusia, Spanyol, Ukraina,Amerika Syarikat,Jepun dan China.

“Life Gem” nama yang diberikan dari berlian manusia ini,di produksi oleh perusahaan bernama Algordanza di Swiss Timur yang menawarkan mengubah abu menjadi Berlian


'Fase' dari abu jenazah hingga menjadi berlian


Di laboratorium,sekitar 15 mesin bekerja tanpa henti di bawah pengawasan para pekerja yang memakai kacamata pelindung yang bekerja dibelakang garis kuning dan garis hitam yang tidak boleh dilewati oleh pengunjung sebagai penghormatan bagi si mati.



“500 gr abu sudah cukup untuk membuat sebutir berlian, sementara tubuh manusia boleh menghasilkan rata-rata 2.5 ? 3 kg abu,” potassium dan kalsium, yang merupakan 85% abu manusia, dipisahkan dari karbon. Kemudian karbon akan dipanaskan dengan suhu dan tekanan tinggi, sekitar 1.700°C, proses yang mengompres abu menjadi grafit,iaitu alotrop karbon.

Tekanan dan panas pada grafit akan mengubah grafit menjadi berlian ? alotrop karbon yang terkeras. Keseluruhan proses ini memakan waktu 6-8 minggu, jauh lebih cepat daripada waktu yang diperlukan untuk pembentukan berlian asli yang memakan waktu ribuan tahun.



sumber
3 Komentar untuk "Pembuatan Berlian Dari Abu Manusia"

wow..
siapa sangka kn, leh jd cmtu akhirnya..

humangaihhh~! means lagi besar badan kita..lagi kaya kita ek..errrr.. :P

dr mayat? x sanggup...x sanggup...

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 BLOG YANIEJ - All Rights Reserved
Template By Catatan Info