BLOG YANIEJ

Yang Unik Emang Syiokkk!!

'Tidak perlu pakai jilbab (Tudung) untuk jadi Muslimah yang baik'

Semra Çelebi kini tak lagi memakai jilbab.Menurut pendapat gadis Turki ini,dirinya tidak perlu pakai jilbab untuk jadi muslimah yang baik.Tidak mudah mengambil keputusan untuk menanggalkan jilbab.Selepas itu,Çelebi membuat page Facebook khusus: I took off my Hijab.Dia lakukan setelah dia tinggal di negaranya Gert Wilders,Belanda.



Jilbabnya masih tersimpan rapi di almari,di rumah orang tuanya.Semra Çelebi menyimpan dan tak membuang jilbabnya yang dulu dikenakannya.Jilbab adalah bahagian dari masa lalu,tapi bukan lagi sekarang.Sekarang Semra tinggal di Amsterdam.Dia merasa bebas.

Semra memakai jilbab untuk pertama kalinya pada usia 10 tahun.Dia mengikut adiknya yang bersekolah di Sekolah Islam.Semra sendiri bersekolah di Kristen Barneveld, Belanda.Bagi ayahnya yang berasal dari keluarga Turki,berkata jilbab sangat penting. Awalnya,Semra harus membiasakan diri ketika baru memakai jilbab.

"Rasanya tidak selesa,kerana saya tak tahu bagaimana anggapan teman-teman akan melihat saya"

-Lap dapur
Reaksi terhadap jilbabnya kadang negatif.Seseorang pernah memanggilnya 'lap dapur'. Salah satu momen menyakitkan terjadi ketika dia meminta pekerjaan yang menolaknya kerana "gadis berjilbab."

Bagi saya sekarang,tidak perlu pakai jilbab untuk jadi muslimah yang baik.Saya perlu waktu enam bulan benar-benar membuka jilbab.Sangat sulit.Jilbab bukan hanya sekadar selembar kain.saya pakai enam belas tahun. Saya juga takut dengan anggapan orang luar

Sekarang, sudah tiga tahun dia tidak memakai jilbab.Kali ini sebagai "muslimah" tanpa jilbab.Ayahnya tentu saja menentang keputusannya membuka jilbab.Semra juga menerima reaksi negatif dari sekeliling.Namun dia tak goyah.Semra membuat page Facebook untuk memberi sokongan terhadap perempuan yang telah atau bercadang membuka jilbab.

Bagi anda yang ingin lihat page milik Semra sila klik link ini,
http://www.facebook.com/search.php?q=I+took+off+my+Hijab


sumber :http://www.kaskus.us/showthread.php?t=6718738
7 Komentar untuk "'Tidak perlu pakai jilbab (Tudung) untuk jadi Muslimah yang baik'"

tersangat lah bodoh wanita ni.. kalo lawo takpe lah.. ada la hiburan dalam neraka nnti.. ni muka macam longkang... otak pun macam longkang...

ape komen yani psl nih?

camner ek nak jadi muslimah yg baik klu tak faham apa itu tutup aurat?

@ yeb: pendapat yanie,kalau dia nk buka tudung tu hak dia tp kenapa ajak orang?siap buat fans page lagi.tak patut,de hasutan plak...ermmm

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 BLOG YANIEJ - All Rights Reserved
Template By Catatan Info