BLOG YANIEJ

Yang Unik Emang Syiokkk!!

Robot Pencari Mangsa Gempa dan Tsunami Di Jepun



1. RoboCue-

Jepun mempunyai robot yang boleh dipakai untuk membantu menyelamatkan mangsa-mangsa bencana.
Robot penyelamat bernama RoboCue itu milik Departmen Pemadam Kebakaran Tokyo dan direka untuk mengambil mangsa dari tempat bencana,khususnya bencana bom.

RoboCue menggunakan sensor ultrasonik dan kamera inframerah untuk mencari orang yang terperangkap.Kemudian dengan hati-hati,dia akan mengangkat orang dan membawanya ke tempat yang selamat.RoboCue bahkan dilengkapi dengan tabung oksigen.



2. Snakebot-

Snakebot,Robot Ular Pencari mangsa Berukuran 26 kaki
Pembuatan robot ini, bagi para ilmuwan, seperti disebutkan oleh Popsci,sangat penting.Meramalkan bencana,khusunya gempa bumi,masih sulit dilakukan oleh seismolog. Kerana itulah, usaha untuk meminimumkan jumlah mangsa adalah dengan menyusun strategi penyelamatan dan pencarian mangsa.

Uniknya,lokasi gempa adalah tempat yang tekonologi robotnya sangat maju,Jepun dan California,Amerika Syarikat.Dengan teknologi yang dimiliki Jepun,keadaan seperti ini dapat menjadi pengembang teknologi untuk menyelesaikan masalah gempa.




3. The Breath-Sensor-

The Breath-Sensor,Robot yang mengenali manusia dengan sensor nafas (udara dan suara)








4. Mini Robocue-

Mini Robocue adalah sebuah robot yang bertugas untuk memindahkan seseorang dari kawasan yang sulit dijangkau oleh manusia seperti pada gedung yang sedang terbakar atau kawasan perang.

Robot ini mempunyai rekaan bahagian depan yang memasang ban berjalan (belt conveyor) sehingga pada saat ingin membawa seseorang,cukup dorong sedikit bahagian depan maka ban berjalan yang ada membantu orang yang terluka untuk masuk ke dalam kereta robot.

Mini Robocue yang direka oleh Kikuchi Manufacturing merupakan versi mini dari Robocue yang pernah dibuat di tahun 2009 tetapi yang ini bentuknya lebih kecil dan juga menggunakan ban tank di bahagian depan dan belakang untuk memudahkan manuver dan menaiki tangga dan lainnya.

Mini Robocue dapat dikontrol melalui remote kontrol yang tersambung dengan kabel sepanjang 100 m atau boleh juga dengan nirkabel tetapi jarak maksimum hanya menjadi 50 m.

sumber
0 Komentar untuk "Robot Pencari Mangsa Gempa dan Tsunami Di Jepun"

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 BLOG YANIEJ - All Rights Reserved
Template By Catatan Info