BLOG YANIEJ

Yang Unik Emang Syiokkk!!

Masjid Kobe Selamat dari Gempa Bumi Di Jepun



Kobe Mosque merupakan masjid pertama di Jepun.Masjid ini dibangunkan pada tahun 1928 di Nakayamate Dori,Chuo-ku.Kobe bererti gate of God atau gerbang Tuhan.
Tahun 1945,Jepun terlibat perang Dunia Kedua.penyerangan Jepun atas pelabuhan Pearl Harbour di Amerika telah membuat pemerintah Amerika memutuskan untuk menjatuhkan bom atom pertama kali dalam sebuah peperangan.

Dan Jepun pun kalah.Dua kotanya,Nagasaki dan Hiroshima dibom Atom oleh Amerika.Saat itu,kota Kobe juga tidak ketinggalan menerima akibatnya.Boleh dikira Kobe menjadi rata dengan tanah.

Ketika bangunan di sekitarnya hampir rata dengan tanah,Masjid Muslim Kobe tetap berdiri tegak.Masjid ini hanya mengalami keretakan pada dinding luar dan semua kaca jendelanya pecah.Bagian luar masjid menjadi agak hitam kerana asap serangan bom. Tentara Jepun yang berlindung di basement masjid dan selamat dari ancaman bom, begitu juga dengan senjata-senjata yang disembunyikannya.Masjid ini kemudian menjadi tempat korban perang.

Pemerintah Arab Saudi dan Kuwait menyumbang dana dalam jumlah yang besar.Kaca-kaca cermin yang pecah diganti dengan kaca-kaca cermin baru yang didatangkan dari Jerman. Sebuah lampu hias baru digantungkan di tengah ruang solat utama.Sistem pengatur suhu ruangan lalu dipasang di masjid ini.Sekolah yang hancur akibat perang kembali dibina dan beberapa bangunan tambahan pun mulai dibangun.Umat Islam kembali menikmati kegiatan-kegiatan keagamaan mereka di Masjid Muslim Kobe.

keteguhan Masjid Kobe diuji lagi dengan Gempa Bumi paling dahsyat tahun 1995. pada pukul 05.46 Selasa,17 Januari 1995.Gempa ini sebenarnya bukan hanya menimpa Kobe saja, tapi juga kawasan sekitarnya seperti South Hyogo, Hyogo-ken Nanbu dan lainnya.



Gempa bumi besar Hanshin-Awaji merupakan gempa bumi terburuk di Jepun sejak Gempa bumi besar yang menelan korban jiwa 140.000 orang.Namun hingga kini masjid Kobe tetap berdiri kukuh dan tegak,seakan tidak goyah meskipun berbagai bencana melanda.

sumber
5 Komentar untuk "Masjid Kobe Selamat dari Gempa Bumi Di Jepun"

Allah pelihara masjih tuu =)

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!

dulu masjid acheh...hmmm..kita kena buka mata dan buka minda..Allah itu pencipta yang maha kuasa..kan..
mohon share lah ent3 ni..ade like button tak..

sesungguhnya tue lah bukti kekuasaan ALLAH~

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 BLOG YANIEJ - All Rights Reserved
Template By Catatan Info