Pelik Tapi Benar! Manusia Terbakar Dengan Tiba-Tiba!!

  • at Monday, March 07, 2011 -
  • 3 komen


Salah satu fenomena paling aneh di dunia adalah spontaneous human combustion (biasa disingkat SHC).Apa itu SHC? SHC boleh diertikan "terbakarnya manusia secara tiba-tiba" merupakan peristiwa di mana tubuh seseorang tiba-tiba terbakar sementara di sekitarnya tidak ada sesuatu bahan api atau punca kebakaran itu berlaku.Yg lebih pelik,seringkali tubuh mangsa hangus hingga begitu parah,tapi benda-benda di sekitarnya tidak mengalami kerosakkan seolah-olah tidak tersentuh api sama sekali. Fenomena SHC menurut catatan boleh terjadi di mana saja & bila-bila masa saja.

Kajian mengenai SHC pertama kali oleh Jonas Dupont pada tahun 1763 dalam buku berjudul "De Incendiis Corporis Humani Spontaneis" yg isinya mengenai kes SHC di masa itu.Para ilmuwan lainnya kemudian mulai melakukan kajian secara serius mengenai SHC & mengumpulkan berbagai kes SHC yg pernah terjadi untuk diteliti lebih lanjut serta dicari penyebabnya.Cukup mengejutkan kerana ternyata fenomena SHC yg pernah berlaku banyak itu belum termasuk kes-kes SHC yg tidak diketahui umum mahupun yg terjadi di luar jangkauan mereka.

Berikut adalah sebagian kecil dari daftar fenomena SHC yg diketahui (kebanyakan berlokasi di Barat kerana dari sanalah kejadian itu berlaku...

- Tahun 1731, seorang wanita yg dikeali sebagai Countess Cornelia di Bandi dari Cesena, Italia, ditemukan meninggal kerana terbakar di lantai kamar tidurnya. Hanya kakinya yg masih memakai stoking & sebagian kepalanya yg masih baik.Kes itu dianggap membingungkan kerana normalnya,dalam kes kebakaran rumah,anggota tubuh terbakar lebih dulu barulah batang tubuhnya ikut terkena api, namun dalam kes ini tubuh mangsa hangus hingga menjadi abu namun kaki & kepalanya masih baik.

-Pada 27 Ogos 1938, Phyllis Newcombe &tunangannya Madge Knight baru saja meninggalkan majlis pada tengah malam di Chelmsford. Tiba-tiba gaun yg dipakai Phyllis - yg terbuat dari bahan crinoline - menyala& dia terpaksa dihantar ke hospital setelah sempat menanggalkan gaunnya.Sayangnya, dia meninggal beberapa jam kemudian.peristiwa itu disebabkanoleh puntung rokok, namun nyatanya gaun dari bahan yg sama tidak terbakar sama sekali sekalipun dengan puntung rokok yg menyala. Keanehan lainnya, api seharusnya tidak menyala sebesar itu kecuali ada bensin atau minyak yg disiramkan pada saat itu



- Akhir tahun 1950-an di London, seorang wanita sedang berdansa dengan pasangannya di disko.Tiba-tiba tubuh wanita tersebut dijilat api & dia meninggal sebelum api berhasil dipadamkan. Penyebab terbakarnya wanita itu masih misteri kerana berdasarkan saksi, tidak ada yg merokok dalam disko pada waktu itu & tidak ada benda-benda mengandungi api lilin di atas meja.

- Oktober 1963, Olga Woth meninggal kerana terbakar hidup-hidup di dalam kereta. Tidak ada bau benda mudah terbakar seperti minyak yg tercium & keretanya sendiri sama sekali tidak terbakar.

- Tanggal 19 November 1963 di Sussex, Madge Knight meninggal akibat terbakar ketika sedang tidur sendirian di kamarnya. Hal yg membingungkan, tidak tercium bahan-bahan mudah terbakar di lokasi & alas katilnya sama sekali tidak terbakar.

- Bulan Desember 1966, Dr. John Irving Bentley ditemukan terbakar di dalam kamar mandi. Hanya kakinya yg masih baik,sementara barang-barang di kamar mandinya banyak yg tidak tersentuh api. Ini adalah salah satu kes SHC yg paling terkenal.



Ada beberapa mengenai penyebab SHC. Salah satu penyebab yg paling popular adalah yg dikenali sebagai "efek sumbu" (wick effect).Mangsa tiba-tiba tidak sedarkan diri entah kerana serangan jantung atau terlalu banyak minum alkohol.Sumber api yang berhampirannya,misalnya dari rokok mulai membakar tubuh mangsa dengan bahan alkohol sebagai bahan bakarnya. Teori ini sendiri memiliki kelemahan seperti fakta bahwa banyak mangsa sedang melakukan aktiviti secara aktif saat SHC terjadi & fakta bahwa sumber api kecil spt rokok nyatanya sulit membakar tubuh manusia keraa kalaupun kulit mangsa boleh terbakar sumber apinya sendiri sudah padam. Apalagi dengan teori ini, api akan menjalar pelan-pelan, sementara dalam kes SHC api muncul secara mendadak & seketika.

Penyebab lainnya adalah mengenai fenomena bahwa mangsa meninggal akibat adanya "penyimpangan" medan magentik bumi.Penyebab itu menyatakan bahwa beberapa manusia memiliki kemampuan untuk "mengumpulkan" gelombang magnetik sehingga tubuhnya tiba-tiba terbakar ketika gelombang yg terkumpul cukup tinggi untuk membentuk api - yg juga merupakan salah satu bentuk gelombang. Ibaratnya kurang lebih seperti kaca pembesar yg mengumpulkan cahaya & perlahan mulai membakar benda di sekelilinya.Hal ini didukung oleh fakta bahwa terjadi kenaikan intensitas medan magnet pada beberapa fenomena SHC (rumit).Namun,penyebab mengenai manusia yg boleh memfokuskan gelombang magnetik sendiri masih belum terjawab.

sumber

Editor

Written by Admin | Penafian

Hai Readers, Laman Perkongsian ini adalah salah satu laman sesawang yang berkongsi kepada pengunjung dengan pelbagai cerita atau sejarah lama serta isu-isu semasa seperti sukan, hiburan, review dan diselitkan juga beberapa tutorial blog untuk panduan bersama. Setiap informasi yang di kongsikan sekiranya entri adalah "copy dan paste" akan diberi credit kepada Blog Utama. Jika ada sebarang masalah, cadangan atau komen boleh email kan kepada Team Yang Unique. (pihak kami tidak akan bertanggungjawab diatas segala komen yang diberikan oleh pembaca di dalam setiap artikel yang dikongsikan) Terima kasih.

3 comments:

  1. Pernah tengok kat Channel Discovery pasal kejadian mesteri ni.. amazing story..

    ReplyDelete
  2. aslkum.. u have so nice blog ...bleh sy follow u? if can pls follow me back ya.. thx =_=
    http://slapmestore.blogspot.com/

    ReplyDelete

terima kasih atas komen anda...