YANG UNIQUE

Yang Unik Emang Syiokkk!!

Penipuan melalui Sms| Bagaimana menghindar dari di tipu

(Gambar dari Google)



Kemarin disaat yanie sedang leka blogwalking tiba tiba sms masuk,

"Ini ayah tolong bagi credit maxis Rm30 ke nombor baru ayah 0128**1042.Ayah lagi ada masalah dekat balai polis.tak payah call sekejap ayah call"



Pada mulanya yanie ingat salah nombor,menunggu juga mana lah tahu tuan yang SMS akan call balik ..sampai saat ini takda langsung panggilan,senyap gitu je.Pada pemikiran yanie sendiri ini adalah cara dan helah penipuan melalui sms.Sebenarnya pelbagai tektik mereka gunakan untuk menipu..banyak dah sekarang kita lihat kes kes dekat luar sana tuh..

Buat anda yang pernah menerima sms sedemikian berhati hati lah.Ambil langkah langkah dibawah ini sekiranya anda mengalami situasi yang sama atau bentuk penipuan yang lain.


1) Janganlah mudah percaya pada SMS atau tefepon yang mengatakan anda memenangi hadiah undian. Biarkan saja sms tuh. Kalau Anda benar benar memenangi hadiah,tentulah pihak penyelenggara akan memberi tahu melalui surat.

2) Sekiranya mendapat SMS atau telefon mengenai musibah jangan langsung percaya. Telefon keluarga di rumah atau hubungi jiran tetangga anda untuk memastikan keadaan keluarga anda baik atau tidak seperti diwar2kan.

3) Sekiranya mendapat sms memerlukan anda transfer atau membuat bayaran.abaikan sahaja atau menelefon pihak yang berkenaan untuk memastikan kebenarannya.


**Pokok pakalnya jangan mudah percaya bila dapat sms/telefon pelik pelik ni.Sebelum buat sesuatu tu fikir dulu sebelum terkena, kang dah terkena sape yang harus dipersalahkan? [hehehe]
15 Komentar untuk "Penipuan melalui Sms| Bagaimana menghindar dari di tipu"

mak nina pn dpt msg ni smlm..

eh td pon mira ade terbace entry org yg kene same mcm akk,

sama la...penah gak dapat msg camni
da la kebetulan ayah mmg ada kat sabah..nombor pun nombor sabah
nasib baik gaya bahasa indon haha
confirm2 scammer

neena@ eh yke?igtkn yanie sorang je..hikhik..sah2 mmg tpu.huhu

twinkle@ rmainye yg kna..huhu

wan@ mksdnye mnde ni mmg tipu la kan..huhu..mmg indon pn sb pelik je text die n no fon.adohaii mcm2 le ;/

dila pon ade kne gak,mule2 tu mmg xcaye lnsng.tkut la jgk,num nye tu cam pnjg smacam je.dh dpt tu,trus delete.dorg ni mcm xde keje laen je,nak tipu org je.haih,mcm2.

seb bek x pnah dpt msj ni...btw tengs la 4 d info...ade mase nnt nk share gk... :)

ish bahayanya..mana yg pcaya seronok citukang tipu tuh kan hmm..

waaaaa..jahatnyer tektik dia...huhuhu

dila@ aa no die mmg pnjg,tu yg pelik..no indon tu kekeke

msyoshu@ sme2...bringat2 la ye :P

shida@ klo dpt msj2 plik2 toksah cye..hikhik

che pa@ jaat xjaat le klo nk nipu..huhu

penah gak terkena ngn sms tipu nih...
pasal AF... dia kate nk bgi 10k...
tpi, bile kol die kejap je kdt abes...

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 YANG UNIQUE - All Rights Reserved
Template By Catatan Info