BLOG YANIEJ

Yang Unik Emang Syiokkk!!

[Photo] Makanan Yang Aneh Di China


China sememangnya terkenal dengan makanan yang aneh dan pelik.Gambar gambar dibawah ini merupakan makanan yang aneh dan pelik yang jarang kita jumpa di Malaysia.Mari kita lihat..


1. Shirako



Kalau dilihat sepintas mirip usus lembu, tapi ternyata ini adalah Shirako, yang merupakan alat kelamin ikan jantan dan sebuah beg yang berisikan sperma. Shirako menjadi hidangan popular di pub-pub yang ada di Jepun (Izakaya) dan sushi bar.



2. Basashi



“sakuraniku” adalah nama untuk daging mentah kuda. “Sakura” yang bererti bunga sakura mekar dipadukan dengan “niku” yang bererti daging. Namun, jika dihidangkan dengan irisan tipis sashimi akan menjadi “basashi”. Makanan ini terkenal di daerah Kumamoto, Nagano dan Oita dan menjadi makanan yang umum juga di wilayah Tohoku.



3. Natto



makanan yang ini mungkin sudah tidak asing lagi,Natto adalah makanan hasil dari soya yang berbau cukup menyengat dan sangat lekit seperti jaring labah-labah biasanya disajikan sebagai menu sarapan di Jepun.



4. Shiokara



Shiokara adalah makanan hasil laut yang sudah diperam dengan rasa yang asin dan amis.


5. Shirouo no Odorigui


Shirouo adalah sebuah nama untuk ikan kecil. Disebut Shirouo no Odogui, kerana ikan-ikan ini dimakan secara hidup-hidup yang kemudian akan terasa seperti menari-nari dimulut kita “odorigui”.




3 Komentar untuk "[Photo] Makanan Yang Aneh Di China"

wahh mmg xlalu nk mkn sume lembek2 huhu..larikk

bukan nak cakap , kan ada entry and kajian dalam tu ada banyak bakteria . eeeuuuwwww

china or japan? bodoh kau

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 BLOG YANIEJ - All Rights Reserved
Template By Catatan Info