BLOG YANIEJ

Yang Unik Emang Syiokkk!!

5 Kesan Tatoo dan Penyakitnya

Tato memang cantik dan terserlah kegagahan apabila memakainya dan juga menurut sebahagian orang mengatakan bahawa itu merupakan seni, tapi ada juga yang mengatakan bahawa itu merupakan hal yang menunjukkan kenakalan seseorang. Terlepas dari itu semua ternyata ada risiko pada tubuh anda.
Tetapi mulai sekarang harus berhati-hati dan patut memperhatikan dengan mentato tubuh.

Berikut ini 5 Risiko Menato Tubuh yang harus Anda perhatikan dikutip dari
Kompas.


1.Alergi

Penggunaan peearna pada saat menato boleh menyebabkan kesan berupa alergi pada kulit. Biasanya akan ada rasa gatal pada bahagian yang ditato. Jangan di kira ini hanya berlangsung sesaat, tapi hal ini boleh berlangsung selama bertahun-tahun.

2.Kesan

Penggunaan peralatan Tatto yang kurang bersih boleh menimbulkan kesan pada kulit tandanya seperti kulit memerah, bengkak, sakit dan bernanah.




3.Benjolan Pada Kulit

Benjolan yang berada di sekitar area tato disebut dengan granulomas, tak hanya itu saja ternyata Tato juga mendorong pertumbuhan keloid atau jaringan kulit tambahan yang tumbuh dibekas luka.

4.Penyakit yang dibawa dari darah

Jika peralatan kurang steril juga bisa menyebabkan tertular penyakit yang dibawa dari darah, contohnya HIV, tetanus dan lain-lain.

5. Komplikasi MRI

Tato boleh enimbulkan bengkak atau kulit terbakar saat orang yang ditato menjalani pemeriksaan MRI. Pemeriksaan MRI ini menggunakan medan magnetik kuat dengan teknologi komputer untuk menghasilkan gambaran detail dari organ dan jaringan dalam tubuh lainnya.



Sumber : http://fathur-net.blogspot.com/2011/01/tatto-itu-keren-ini-5-efek-buruk-dan.html
0 Komentar untuk "5 Kesan Tatoo dan Penyakitnya"

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 BLOG YANIEJ - All Rights Reserved
Template By Catatan Info