BLOG YANIEJ

Yang Unik Emang Syiokkk!!

Misteri Tasik Gippsland Berwarna Biru Neon Di Australia

Berenang seharusnya memberikan suasana yang sihat dan keseronokkan.Tetapi,belum tentu demikian jika anda berenang di Tasik misteri Gippsland kerana kulit anda boleh seketika berubah menjadi biru neon selepas berenang di tasik tersebut.


"Rasanya seperti kami sedang bermain dengan cat radioaktif," kata Phil Hart yang menangkap gambar fenomena aneh ketika teman-temannya muncul dari sebuah tasik di suatu malam.

Apa yang membuat air di tepi tasik itu menyala dalam kegelapan?Ya, air berwarna terang di saat gelap itu tidak muncul dengan sendirinya.Ia tercipta kerana reaksi kimia yang disebut biopendar (bioluminescence), yang muncul saat konsentrasi mikro-organisme di dalam air terganggu secara alamiah.



Phil 34 tahun, meletakkan kameranya, lalu dia kemudian melempar butiran pasir dan batu sehingga kamera dapat menangkap gambar bintik-bintik air biru sebanyak mungkin.

Gambar-gambar ini terlihat sangat menakjubkan.Warnanya berubah ketika konsentrasi mikro-organisme Noctiluca Scintillans di dalam air tidak normal, jauh lebih tinggi dari biasanya. Phil dan teman-temannya mengambil gambar itu di Danau Gippsland, Victoria, Australia.



Seperti yang disebutkan, fenomena ini disebabkan tingginya konsentrasi mikro-organisme yang tinggi.Hal ini diyakini sebagai hasil dari kombinasi kebakaran hutan dan banjir di sekitar tasik, di mana secara tidak langsung meningkatkan kadar nutrisi di dalam air yang dapat menghidupkan organisme.


Sumber: http://www.detikpos.net/2011/01/misteri-danau-gippsland-berwarna-biru.html#ixzz1CWCHTtBK
2 Komentar untuk "Misteri Tasik Gippsland Berwarna Biru Neon Di Australia"

nampak cantik la...tp kan yanie...klu kaler pink lg cantikkan..ahahaha
sempat jugak nak request kaler..;p

Entri Terkini : ‘Spiderman’ terima padah

wah jd avatar jap..hahaha

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 BLOG YANIEJ - All Rights Reserved
Template By Catatan Info