BLOG YANIEJ

Yang Unik Emang Syiokkk!!

Manfaat Makanan Pedas Bagi Kesihatan


-Gambar hiasan-

Berita baik untuk pengemar makanan pedas.Ternyata makanan pedas ada juga manfaatnya bagi kesihatan manusia.Disini penulis ingin berkongsi info mengenai Manfaat Makanan Pedas Bagi Kesihatan.Walaupun info ini belum pasti boleh diguna pakai atau tidak tetapi tak ada salahnya kita berkongsi info sebegini.Cuba lihat manfaat lain yang belum anda ketahui


1.Menurunkan berat badan
Siapa pun akan menyukai makanan apa2pun,tambah lagi sambal tumis pastinya akan menambah selera.Manfaatnya apabila anda makan makanan pedas,rasa pedas itu boleh meningkatkan metabolisme anda.Selain itu sebatian utama dalam cili,iaitu kapsaisin, mempunyai kesan termogenik yang boleh menyebabkan tubuh membakar kalori saat mengunyah selama 20 minit.

2. Menyihatkan jantung
Hasil penyelidikkan percaya,budaya mengambil makanan pedas dapat mengelakkan serangan jantung yang lebih rendah.Alasannya,cili merah boleh mengurangkan kesan kerosakkan dari kolesterol jahat,sedangkan kapsaisin boleh melawan keradangan. Kedua-duanya merupakan faktor risiko untuk masalah jantung.


3. Menurunkan Tekanan Darah
Vitamin A dan C mampu menguatkan dinding otot jantung,sementara panas dari lada meningkatkan aliran darah ke seluruh tubuh.Gabungan ini dapat menghasilkan sistem kardiovaskuler yang lebih kuat.


4. Mengurangi Stres
Makanan pedas meningkatkan pengeluaran hormon yang memberikan rasa menyenangkan, seperti serotonin.Hasilnya, makanan ini membantu mengurangkan stres.
9 Komentar untuk "Manfaat Makanan Pedas Bagi Kesihatan"

suka mkn pedas... mmg best...

sambal belacan memang sedap...
nasib baik orang Johor memang makan pedas-pedas

@HAZWAN17
org jhr mmg suka pdas2 ni keke

uiikss.
smbal belacan ma fav la!
hehe..
xleh makan nasik kalau x pedas,
=.=

suka mkn pedas tp kompem sakit perut pastu.

nak tips kurus tanpa bersusah payah ada tak?hehe

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 BLOG YANIEJ - All Rights Reserved
Template By Catatan Info