YANG UNIQUE

Yang Unik Emang Syiokkk!!

Rahsia dan kelebihan pada senyuman

Orang kata senyum tu sedekah.yanie ingat lagi masa zaman sekolah,kawan kawan seagkatan melabelkan yanie seorang yang sombang dan mahal dengan senyuman.itu cerita dulu,sekarang zaman dah berubah.manusia pun berubah hihi.yanie akui dulu yanie susah nak senyum.memang mahal dengan senyuman bukan apa orang mengatakan senyuman saja dibuat untuk menunjuk lesung pipit dipipi ***ouh ayat tak boleh blah.itu dulu...


sekarang kalau ambil gambar tanpa disuruh dah senyum sampai ke telinga.kalau dulu payah sangat nak senyum.banyak perbezaan dulu dan sekarang.orang kata senyum bukannya susah,sambil senyum kita bersedekah sebab tu orang kata "senyum tuh sedekah"

Tadi masa godek2 google,yanie ada terjumpa artikel yang menarik,mungkin sudah lapuk tapi yanie nak kongsi juga dengan kawan kawan semua ;)


senyum tu bukan saja sedekah tapi ada Rahsia dan kelebihannya.Jum kita usya```````

1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa. Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

p/s: pernah dengar tak senyum kambing? macam mana ek rupanye?hikhik
20 Komentar untuk "Rahsia dan kelebihan pada senyuman"

hahahhah info yg sgt menarik senyum2 la selalu ok! senyum kambeng tu senyum yg dipakse...xpon org yg senyum tu xsuke mandi huhuhuhuhu

senyum kambeng?
senyum tersipu2 .
HAHA ~

jogging dalaman ?
tak payah pegi jogging lerh cmgitu .

sama lah kite akk.
mimie pon susah nak senyum sampai org kata mimie sombong.
sedangkan x. huhuh

nadey@ hahah pndai la kamo yek.yanie nk tgk gk org snyum kamben cmne ekeke;p

senyum banyk3! adoi2... krem pp.... tolong3!

lassie@ hahaa..spe2 mls jogging tu ley la snyum kn hikhik

mimie@ org suka tgk luaran tp dalaman dorang xtau huhu

nadey@ hahah pndai la kamo yek.yanie nk tgk gk org snyum kamben cmne ekeke;p

cacin@ hahahaa.jgn le snyum byk2 kang org kate xbtl plak.wakakka;p

senyumlahh~
jgn terlebey sudah.ehhe

aisya@ tau tape..!! haha

senyum itu sedekah..tak gitu..^^

kun izzul@ yep..snyum tu sdekah.jum snyum smpai ke tlinger ;D

kun izzul@ yep..snyum tu sdekah.jum snyum smpai ke tlinger ;D

hehe,,,dulu tekena gak sombong..
ala.. tak kenal tak cinta... nk senyum lebih2w pyh lak.. nnt orng kata rempang

mira@ haha..tula psl.mcm2 la huhu

lassie@ hahaa..spe2 mls jogging tu ley la snyum kn hikhik

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 YANG UNIQUE - All Rights Reserved
Template By Catatan Info