YANG UNIQUE

Yang Unik Emang Syiokkk!!

kepada anda yang sedang sakit,berbahagialah...

Salam semua.selalu petang macam ni yanie suka blogwalking,tu perkara biasa bagi blogger macam yanie tapi hari ni kegiatan tersebut terpaksa ditangguhkan disebabkan tuan blog ni tak berapa sihat.semalam tangan belah kiri memang da rasa sakit sakit n bengkak,petang tadi bangun tengok tengok dua belah pula.ni pun taip slow slow je hikhik..

sekarang ni yanie perasan antibodi yanie dah tak kuat macam dulu.raya yang lepas yanie mengalami demam yang agak teruk,batuk,pening kepala n muntah muntah.memang teruk,badan yang kurus ni semakin susut dibuatnya..sedih ;/ tapi tuh semua ujian dari ALLAH kan.yanie penah dengar orang kata "sakit yang datang ni untuk hapuskan dosa dosa kecil kita" kalau salah tolong betulkan ye. dan ini mungkin disebabkan diri yanie sendiri,yelah suka berjaga tengah malam..tido tak menentu.mana tak sakit kan kan kan.badan dah rasa seram sejuk n huhu...tandanya nak demam lah tu.

Tapi tak pe penyakit yang datang tu semua dari ALLAH,tu tandanya ALLAH kasih pada kita.Disini yanie nak share pe yang yanie baca dalam sebuah blog ni -ketika sakit merupakan nikmat dan anugerah-


Wahai Saudaraku yang sedang sakit!

Semoga Allah memberikan kesembuhan dan keselamatan kepadamu. Cubalah sejenak untuk membuka kelopak matamu dalam kesempatan yang selintas ini. Perbesarlah pandangan jiwamu untuk menyelami tulisan singkat yang semoga berisi pelajaran berharga dan ungkapan yang baik ini. Semoga Allah menjadikan tulisan ini sebagai hiburan saat dibaca, sebagai ubat bagi jiwa yang sedang lemah, dan sebagai jalan untuk bermunajat kepadaNya.

Ketika sakit menghampiri kita, ada dua hal yang mesti kita ingat:
1.Bahawa sakit yang kita alami ini datang dari Allah Subhanahu wa Ta’ala ”Tiada sesuatu pun bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu bergembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi menyombongkan diri.” (Al-Hadid:22-23)

2.Bahawa sakit itu baik bagi kita.
Di balik sakit yang kita alami, terdapat hikmah dan faedah yang besar, yang itu baik dan bermanfaat untuk kita. Tentunya apabila ketika sakit itu datang kita hadapi dengan kesabaran. Diantara hikmah dan faedahnya adalah:

-Diampuni dosa dan kesalahan
”Setiap musibah yang menimpa mukmin, rasa lelah, penyakit, rasa sedih, sampai kekalutan hati, pasti Allah menjadikannya pengampun dosa-dosanya.” (HR. Bukhari-Muslim)

-Ditinggikan darjatnya
”Tidaklah seorang mukmin tertusuk duri atau yang lebih kecil dari duri, melainkan ditetapkan baginya satu darjat dan dihapuskan darinya satu kesalahan.” (Diriwayatkan Muslim)

-Pembuka jalan ke Syurga
”Allah Subhanahu berfirman: ‘Hai anak Adam, jika engkau sabar dan mencari keredhaan pada saat musibah yang pertama, maka Aku tidak meredhai pahala bagimu selain surga.”’ (Ditakhrij Ibnu Majah; Menurut Syaikh Al-Albany: hadits hasan)
Wahai Saudaraku, bukankah sakit merupakan bahagian dari musibah?

-Keselamatan dari api neraka
Dari Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu, dari Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam, bahwa beliau menjenguk seseorang yang sedang sakit demam, yang disertai Abu Hurairah. lalu beliau bersabda (yang artinya):
”Bergembiralah, karena Allah Azza wa Jalla berfirman, ‘Inilah neraka-Ku. Aku menganjurkannya menimpa hamba-Ku yang mukmin di dunia, agar dia jauh dari neraka pada hari akhirat.” (Ditakhrij Ahmad, Ibnu Majah, dan AL-Hakim. Menurut Syaikh Albani: isnadnya shahih)

-Menjadikan kita ingat kepada Allah dan kembali kepada-Nya
Biasanya ketika seseorang dalam keadaan sihat walafiat, suka tenggelam dalam kenikmatan dan syahwat. Menyibukkan diri dalam urusan dunia dan melalaikan Allah, yang tidak jarang terjerumus dalam kemaksiatan dan kederhakaan kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Ketika Allah mencubanya dengan sakit atau musibah lain, dia akan ingat kepada Allah, bertaubat, dan kembali memenuhi hak-hak Allah yang telah dia tinggalkan.


Jadi setiap sakit tu ada nikmatnya."Berbahagialah kepada anda yang sedang sakit.."
14 Komentar untuk "kepada anda yang sedang sakit,berbahagialah..."

ros nga sait gak ni~ sakit aty~ uwaa:( tapi mang betul..allah sayang kiter yang berpenyakit ni..terutamanya roros ni~

2 le..akak slalu tido lmbt2..ish2..jgn wt cm 2 da ok?
kshtan kne jge ye kak..

roros@ sakit ati npe nye?
aja@ hihi tau tape..effect kot huhu

akk makan ubat cepat.
akk mmg selalu sakit.
jgn tido lambat lg akk :0

ramai yg sakit2 ni...smlm aku selseme...naik gak suhu badan....kwn2 aku 3 org demam gak...sorg gugur....emmm yanie ...cpt2 sehat ek...jumpe doc...kite xtau ape yg jd kt bdn kite...better g check k...jgn la kuwus2 T___T

sakit kan penghapus dosa :))

=] Yanie....

Alhamdulillah, pengubat lara di hati. Sesungguhnya Janji ALLAH itu pasti. Semoga Yanie cepat sembuh ya..

Syfakallah , yanie... and barakallahufik! =]

MJ@thx ya ;)
hiro@ mmg sbr hihi

moga yanie j cepat sembuh..

hi yanie..good info here..dla tag yanie, kalo lum buat lg n free, meh jwb yer..tq :)

padin@ thx...ssh le tade SB nk borak bro ;(

dla@ sme2;) ow k..insyaallh t yanie wt..tq

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 YANG UNIQUE - All Rights Reserved
Template By Catatan Info