BLOG YANIEJ

Yang Unik Emang Syiokkk!!

Gambar Tsunami dari Jepun sampai Kepulauan Hawai

Kesan gelombang tsunami dari Jepun sampai juga ke pulau-pulau di Kepulauan Hawaii di Samudra Pasifik,Jumaat(11/3/2011).Tinggi gelombang di sejumlah wilayah berbeza-beza, dari 48 cm sampai 1,8 meter, tetapi tidak menimbulkan kerusakan berarti. Gelombang paling tinggi dilaporkan memusnahkan wilayah Kahului, Maui,dengan ketinggian sekitar 1,8 meter. Namun,di daerah lain tinggi gelombang jauh lebih rendah seperti Nawiliwili di Pulau Kauai hanya 48 sentimeter dan di Barbers Point, Oahu, sekitar 69 sentimeter.









Hawaii yang berjarak sekitar 6.500 kilometer termasuk wilayah yang berpotensi terancam tsunami di Jepun kerana berhadapan lautan.Sirine peringatan bahaya tsunami telah dibunyikan setiap satu jam sekali di Hawaii sejak peringatan dikeluarkan beberapa minit setelah gempa berkekuatan 8,9 skala Richter mengegarkan Jepun.








Selain Hawaii,ada 20 negara yang wilayahnya berpotensi terkena tsunami dari Jepun, termasuk pantai utara wilayah timur Indonesia.Gelombang tsunami kecil setinggi 10 meter dilaporkan terjadi di Bitung, Sulawesi Utara, dan Halmahera, Maluku Utara malam tadi.




sumber: Kompas.com
1 Komentar untuk "Gambar Tsunami dari Jepun sampai Kepulauan Hawai"

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 BLOG YANIEJ - All Rights Reserved
Template By Catatan Info