BLOG YANIEJ

Yang Unik Emang Syiokkk!!

Siput bercahaya yang unik



Selamat pagi semua~ selalu kita tengok siput yang ada dekat luar sana tuh biasa je kan,tak menarik pun [hehe] geli ada la [kekee] tapi pernah tak anda semua tengok siput mengeluarkan cahaya?haa unik kan.Siput Hinea brasiliana ni sungguh menarik dan siput laut ni mengeluarkan cahaya hijau untuk melindungi dirinya dari serangan musuh.

Siput unik jenis clusterwink ini biasa boleh ditemui di pantai berbatu.Cahaya hijau yang dikeluarkan merupakan fenomena dipanggil bioluminescence yang bererti cahaya dari makhluk hidup.

Mengikut penelitian,siput unik tersebut memiliki kemampuan untuk mengeluarkan cahaya, namun haiwan tersebut ternyata menggunakan cengkerangnya untuk menyebarkan cahaya ke segala arah.kesannya adalah membuat siput itu kelihatan lebih besar dari saiznya [memang unik hehe]

salah satu penulis dari ahli biologi kelautan di Scripps Institution of Oceanography di University of California, San Diego menyatakan mereka amat tertarik dengan haiwan unik ini.


@yanie:Kagum dengan ciptaan TUHAN,...
7 Komentar untuk "Siput bercahaya yang unik"

Ooo...kalo camtu,
nak siput ni satu ^^

kalau letak kat bilik time malam mesti cantik kn3....

cun siput ni..boleh buat pet...hahahaha;p

waa..agak2 kat malaysia ade tak jual?
kalo ade gua nak beli 3kilo.nak letak lam bilik.t takyah pakai lektrik dah.jimat.

kagum jugak dengan ciptaan tuhan
makin hari makin banyak perkara aneh ditemui didunia ini

erk.. kuarkan cahaya utk mengelak dari musuh,
cam oltromen je.. heheh


Halaman Link Exchange Di Naik Taraf

subhanallah.. unikkan ciptaan Allah.. waaa rasa macam wahhhh... hahhaa terpegun speechless.. mst byk lagi binatang serangga haiwan yang kta tak pernah tgk lagi kan?

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 BLOG YANIEJ - All Rights Reserved
Template By Catatan Info