BLOG YANIEJ

Yang Unik Emang Syiokkk!!

Tanam Kamera di Kepala (teknologi tercanggih)



VIVAnews – Teknologi kamera video atau telefon seluler belum cukup untuk merakam kejadian unik dan mengesankan bagi Wafaa Bilal.

Lelaki Iraq yang juga profesor fotografi di New York University’s Tisch School of Arts, ingin merakam kehidupannya dari dua sisi sekaligus. Dan, muncullah idea tak masuk akal, menempel kamera pada tengkorak kepala.

Kamera dipasang menggunakan plat titanium di belakang kepalanya. Dengan begitu,dia dapat merakam gambar video secara real time sesuatu yang berada di sekelilingnya.

Kamera yang terpasang melalui operasi pada Desember 2010 itu, mampu mengambil sebuah foto pada minit.Kamera yang sama juga berfungsi sebagai GPS.

Menurut Wafaa, dia lakukan demi kecintaannya terhadap seni. Semua gambarnya akan dijadikan sebuah program acara seni di Museum Seni Doha, Qatar.

Meskipun mengakui operasi pemasangan di sebuah salon body piercing sangat menyakitkan, Wafaa senang kerana dapat merakam kehidupan sehari-harinya.Dia yang melarikan diri dari negaranya pada 1991 memiliki pengalaman mengerikan yang tidak dikenangnya.

“Bila mengingat peristiwa yang terjadi di kota Najaf yang penuh bom saat kami menyelamatkan diri, saya sangat ingin merakamnya,” katanya seperti dikutip BBC News. “Ada banyak hal yang menurut orang lain aneh dan tak menarik, tapi secara dasarnya membentuk sesuatu yang cukup bagus dari kehidupan sehari-hari.”

Setelah ‘organ’ barunya terpasang, Wafaa mesti melakukan berbagai penyesuaian dalam seharian. Selagi mandi, Wafaa harus menutupi kepalanya dengan topi transparan atau menjalani pemeriksaan keamanan lebih lama saat di lapangan terbang.

Awal tahun 2010, dia mentato tubuhnya dengan gambar peta Iraq, lengkap dengan lokasi korban warga Iraq dan tentera Amerika Syarikat.

Namun langkah ini terhenti setelah sebulan lebih menjalankan misinya. Pada 3 Februari 2011, doktor melakukan operasi mengeluarkan peranti kamera kerana menimbulkan risiko jangkitan. Menurut doktor, pemasangan tersebut menyebabkan gangguan dan rasa sakit meskipun diubati dengan antibiotik dan steroid.

Wafaa tak putus asa, di blognya dia menyatakan akan segera menggunakan kamera lagi setelah sembuh. Namun kali ini akan menggantungkan kamera bertali pada lehernya agar tetap merakam gambar.

sumber
3 Komentar untuk "Tanam Kamera di Kepala (teknologi tercanggih)"

It is perfect time to make a few plans for the long run and it's time to be happy. I have learn this submit and if I could I want to suggest you few interesting issues or tips. Perhaps you could write subsequent articles relating to this article. I desire to learn more issues about it!
Also see my webpage :: transfer news for arsenal fc

Please let me know if you're looking for a author for your weblog. You have some really good posts and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd really like to write some articles for your blog in exchange for a link back to mine.
Please shoot me an email if interested. Many thanks!
Also visit my site : perfumes baratos

If you are going for finest contents like I do, just pay a quick visit this website all the time
because it presents quality contents, thanks
Check out my weblog ; pizza games greenwood

terima kasih atas komen anda...

 
Copyright © 2014 BLOG YANIEJ - All Rights Reserved
Template By Catatan Info